Pelin aikataulu
Peli alkaa kahden aikaan lauantai-iltapäivällä. Ensimmäinen ruokailu – yksinkertainen lounas – on hyvin pian pelin alun jälkeen, aikataulu voi vaihdella hieman leireittäin. Iltaruokailu on noin viiden tunnin päästä lounaasta seitsemän-kahdeksan aikaan illalla.
Heti iltaruokailun jälkeen alkaa pelissä vaihe jonka aikana on mahdollista vierailla “Unimaassa” suorittamassa myyttisiä tehtäviä, tekemässä taikoja ja näkemässä näkyjä. Unimaan mekaniikasta enemmän alla. Unimaan aktiivinen aika kestää iltaruokailusta täyteen pimeyteen asti, ja on oletettavaa että hyvin monet hahmot tulevat tänä aikana vierailemaan unimaassa, jotkut ehkä useastikin: näinollen pelaaminen muulla pelialueella rauhoittuu varmasti jonkin verran mutta kaikissa leireissä ja talolla on kuitenkin koko ajan peli normaalisti käynnissä ja pelinjohdon päivystys. On toivottavaa että esimerkiksi mitään tärkeitä neuvotteluita ei sovita ilta-ajalle jotta ne eivät rajoittaisi hahmojen mahdollisuutta vierailla unimaassa
Nukkumaan saa mennä kun haluaa. Kenenkään ei ole pakko vierailla unimaassa. Illalla on mahdollisuus saunoa mökillä, kaikki hahmot eivät välttämättä tietenkään saunoisi mutta pelinjohto lupaa että ketään ei käännytetä saunasta pois. Saunominen ja saunavuorojen jakaminen tapahtuu ingame. Metsäsuomalaiset saunovat sekasaunassa, muut todennäköisesti eivät. Jos saunominen kiinnostaa sinua tai hahmoasi, muista ottaa oma pyyhe (luonnollisesti aikakauteen sopiva, eli pellavapyyhe tai simppeli valkoinen puuvillakangas) mukaan.
Pelissä ollaan luonnollisesti ingame läpi yön. Sunnuntai-aamulla normaali peli jatkuu, unimaahan ei enää pääse, ja tarjoillaan aamiainen. Peli päättyy puolenpäivän aikoihin.
“Unimaa”
Unimaalle on pelissä sekä aika että paikka: ajallisesti se sijoittuu siis noin iltakahdeksan ja aamuyhden väliin, toisin sanoen siitä hetkestä kuin varjot rupeavat pitenemään täyteen pimeyteen asti. Unimaan paikka on laajahko metsäalue pelialueen etelälaidalla, pelimaailmassa “Renappien pyhät kalliot”. Tälle alueelle kenelläkään ei ole asiaa unimaan aukioloaikojen ulkopuolella.
Pelin unimaa kuvaa siis toista, yliluonnollista maailmaa, unien, näkyjen ja satujen tapahtumapaikkaa. Maallisimmillaan unimaa voi joillekin hahmoille näyttäytyä yksinkertaisesti tutkimattomana seikkailumetsänä. Niillekään pelin hahmoista joilla ei ole valmista maailmankatsomuksellista selitystä unimaalle ei ole olennaista miettiä sitä mikä unimaa on: se on vain asia joka tapahtuu. Se, kuinka todellisia unimaan tapahtumat ovat riippuu tietenkin paljon hahmon käsityksistä.
“Unimaa” on pelitekninen termi jonka käyttämistä kannattaa välttää pelissä. Unimaassa on mahdollista kuolla, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä että hahmo poistuu pelistä. Unimaan sisäänkäynnillä on musta wigwam joka on pelinjohtajahahmojen miehittämä: sieltä saa tarvittaessa apua ja ohjeistusta pelinjohdolta.
Älkää lähtekö yksiksenne Unimaahan ellei teitä ole tähän erikseen pelinjohdon taholta ohjeistettu! Jo dramatiikan kannalta on aina parasta koota mukaan pieni joukko, ja lisäksi etäisyydet pelialueella ovat riittävän suuria jotta eksyminen on täysin mahdollista, etenkin hämärällä. Pelissä on useita eri hahmoja joiden pelaajille on ohjeistettu Unimaahan siirtymisen proseduurit, ja retket Unimaahan tehdään ennen kaikkea heidän johdollaan. Pelinjohdolta voi myös kysyä apua Unimaahan pääsemiseksi.
Unimaan sisäänkäynti sulkeutuu pian auringonlaskun jälkeen, ennen puoltayötä: tässä vaiheessa sisällä Unimaassa alkavat viimeiset seikkailut, ja ennen täydellisen pimeän tuloa pelinjohto saattaa kaikki pelaajat pois Unimaasta takaisin järven rantaan.
Kun pimeys rupeaa laskeutumaan, on ehdottoman tärkeää että yksikään pelaaja ei lähde harhailemaan Unimaassa yksikseen vaan pysyttelee jonkun pelaajaryhmän ja pelinjohtohahmojen läheisyydessä. Unimaassa on täysin sopivaa liittyä vieraaseenkin ryhmään.
Ruoka
Pelissä tarjoillaan kolme ateriaa – lounas, illallinen ja aamiainen. Jos jäät jostain syystä ilman ateriaa pelitapahtumien takia (esim. hahmosi potkitaan pois leiristään), ota yhteyttä pelinjohtoon niin pyrimme järjestämään sinulle jotain suuhunpantavaa, parhaat mahdollisuudet tähän on mökillä. Omien pikkueväiden ottaminen peliin mukaan ei varmasti ole mikään huono idea, etenkin jos olet nirso syöjä.
Pelinjohto vastaa viime kädessä ruoanlaiton organisoinnista jokaisessa leirissä, mutta siihen osallistuminen esim. pilkkomalla on useille hahmoille osa peliä ja tietyille pelaajahahmoille voidaan (pelaajan tähän suostuessa) delegoida jonkun ruokalajin valmistus kokonaan. Jos haluat osallistua ruoanlaittoon kannattaa varautua ainakin hyvällä pilkkomaveitsellä. Kaikkien ruoanlaittoon osallistuvien tulee muistaa käsienpesu sekä muut hygienian peruspilarit.
Pelissä juomavetenä käytettävä kaivovesi keitetään pelinjohdon toimesta, ja metsäleireihin toimitetaan keitettyä juomavettä kanistereissa. Koska juomavettä ei ole kaikkialla jatkuvasti saatavissa on aikakauteen sopivien juomapullojen mukana pitäminen erittäin kannatettavaa etenkin metsässä rymyävillä hahmoilla.
Kaikilla aterioilla ja kaikissa leireissä pitäisi olla tarjolla kasvisruokaa ja vähälaktoosista ruokaa. Useimmat ruoat ovat myös gluteenittomia, käytämme pitkälti maissijauhoja (ruisleipä ja -puuro ovat ilmeiset poikkeukset). Myös muut ruokarajoitukset on pyritty huomioimaan mutta kaikki ruokalajit eivät luonnollisestikaan käy kaikille. Oletamme pelaajien olevan oma-aloitteisia ruokavalioittensa suhteen ja jättävän yksinkertaisesti syömättä ne ruoat joita eivät voi syödä: pelissä ei pääsääntöisesti tehdä kenellekään henkilökohtaisia annoksia. Pelinjohdolta voi kysellä käytettävistä ruoka-aineista etukäteen.
Offgame
Offgame-tavarat jätetään autoihin: pelissä ei ole riittävästi offgame-sisätilaa pelaajien tavaroille. Mökin halkovajan nurkkaan voidaan järjestää paikka jonne voi laittaa reppunsa pelin ajaksi. Mökiltä keittiön yhteydestä löytyy myös pelinjohdon käytössä oleva offgame-tila jonne voi tulla esittämään kysymyksiä pelinjohdolle ja jonne voi tulla jos hahmo sattuu kuolemaan, tämä ei ole siis kuitenkaan tarkoitettu muunlaiseen oleskeluun. Jos tunnet tarvetta poistua pelistä hetkeksi ja pelkkä metsässä kävely ei riitä, on yksi selkeästi pelin ulkopuolinen paikka parkkialue, jossa voi olla rauhassa pelitapahtumilta.
Lääkkeet, piilolinssit, vessapaperit, äänettömällä oleva kännykkä ja muut pelin aikana tai hätätapauksessa tarpeelliset offgame-tavaransa on hyvä pakata johonkin pieneen vesitiiviiseen pakkaukseen ja kätkeä omiin ingame-tavaroihinsa. Erityisen tärkeää tämä on niille pelaajille, jotka majoittuvat metsäleireissä ja joiden yöpymispaikasta on pidempi matka autoille.
Kielet
Pelissä puhutaan suomea, joka toimittaa sekä suomen, ruotsin, algonkinin että irokeesikielten virkaa. Toisin sanoen varsinaista kielten simulointia ei ole vaan kaikki hahmot lähtökohtaisesti ymmärtävät toisiaan. Ruotsin kieltä voi halutessaan toki käyttää puheensä värittämiseen jos haluaa alleviivata yläluokkaisen tai virkamiesmäisen ruotsalaisen hahmon asemaa: ja englannin kieltä voi käyttää simuloimaan englannin kieltä.
Kirjoitetussa materiaalissa on käytössä myös etupäässä suomi, kirjoitettua tekstiä ymmärtävät kaikki lukutaitoiset hahmot. Muitakin kirjoitettuja kieliä voi esiintyä, ja hahmo ymmärtää niitä jos se tuntuu sopivan hahmoon. Tässä mennään suuremman draaman periaatteella, eli jos tuntuu peliä edistävältä että hahmo ymmärtää jonkun eteensä tuodun tekstin niin sitten hahmo ymmärtää sen.
Vartalomaalit
Intiaanihahmoihin sopii erinomaisesti kasvojen ja muidenkin kehonsa osien maalaaminen. Itsensä voi maalata ennen peliä mutta maalaamista voi tehdä myös täysin ingame: muutama intiaanihahmo saa pelinjohdolta ihomaaleja pelikäyttöä varten. Toisin sanoen vaikka värit pelin aikana valuisivat, niitä ei tarvitse mennä korjailemaan offgamena nurkan taakse.
Lisäsimme Intiaanit-artikkeliin lyhyen kuvauksen värien käytöstä ja merkityksestä
Vaikka pelinjohdolta saa vähän maaleja, suosittelemme intiaanipelaajille myös omien grimasien mukaan ottamista mikäli mahdollista. Jos aiot vartalomaalattuna hahmona osallistua saunomiseen, pesethän maalit ennen lauteille menemistä kokonaan pois.
Tupakointi
Koska tupakointi on merkittävä osa intiaanien ja uudisraivaajien kulttuuria on useimpien hahmojen täysin mahdollista tupakoida pelissä poistumatta hahmostaan, kunhan käyttää tupakointivälineenä piippua. Savukkeet ovat tietenkin ehdottoman kiellettyjä pelissä eikä mitään syytä offgame-tupakointipaikalle ole. Edellytämme tupakoijilta kuitenkin paloturvallisuuden huomioon ottamista sekä kohteliaisuutta muita pelaajia kohtaan. Mökissä ja sen piharakennuksissa on ehdottoman kiellettyä polttaa sisällä. Teltoissa ei myöskään saa polttaa, niissä wigwameissa joissa on sisänuotiopaikka voi tietyin rajoituksin polttaa piippua: intiaanileirissä tullaan todennäköisesti designoimaan yksi wigwam poltteluun, jolloin niiden jotka ovat herkkiä tupakansavulle ei kannata majoittua siihen.
Kaikesta huolimatta tupakointi on vaarallista ja epämiellyttävää eikä pelinjohto suosittele sitä kenellekään.
Huomautettakoon, että pelissä esiintyvä tynnyrillinen kauppatavara-tupakkaa on juoniesine, ei oikeaa tupakkaa eikä sitä kannata yrittää polttaa.
Liikkuminen pelissä
Pelialue on laaja joten emme suosittele yksinään hortoilemista eksymisvaaran takia. Majoituspaikkojen eli mökin ja kahden metsäleirin välillä ei ole kovin pitkiä metsätaipaleita mutta metsäleireissä asuvien tulee varautua kantamaan tavaroitaan kilometrin verran. Metsäleireihin ei pääse autolla.
Pelin tapahtumat keskittyvät Vähä-Kärppäjärven ympärille jo Unimaa sijaitsee kauempana. Järven ja Unimaan välisessä metsässä kulkee metsäautoteitä ja eksymistilanteessa kannattaa ehdottomasti hankkiutua jollekin näistä teistä: jos suuntavaistoa on vähänkään tallella näitä seuraamalla pääsee takaisin järvelle ja mökille, ja jos ei ole, niin tieltä eksynyt on joka tapauksessa helpompi pelinjohdon käydä hakemassa.
Pelaajien käytössä on ainakin yksi ruuhi Vähä-Kärppäjärvellä liikkumista varten. Ruuhen käytössä tulee noudattaa suurta varovaisuutta ja käsittää se, että ruuheen meneminen tarkoittaa käytännössä samaa kuin uimareissu: eli jos et osaa uida, älä mene ruuheen, ja jos menet ruuheen, älä ota mukaan tai pidä päälläsi mitään mikä ei saa kastua. Älä mene ruuheilemaan yksinäsi vaan pidä huoli siitä että rannalla on joku jonka saat tarvittaessa apuun. Ruuhen käytöstä opastetaan enemmän pelipaikalla.